Tuesday, May 13, 2008

محاكمة الإله !

هذه التدوينة رد على مقال بعنوان "محاكمة الإله" وقعت عليه صدفة في مدونة على البوابة اسمها الفنجري http://blogs.albawaba.com/alfangry/66191/2008/05/07/85174-
للأسف الرد بالعامية ، ربما أعيد صياغته بالفصحى فيما بعد

رد التهمة الأولى : "اللوح المحفوظ و الجبر" مستقبل كل إنسان معلوم عند الإله في كتاب ، لأن الزمن ليس له معنى عند الله ، كإن عندي آلة زمن ورحت للمستقبل وكتبت كل تفاصيل حياتك واللي هيحصل لك ، إيه علاقة دا بإني فرضت عليك إنك تعمله ؟ بالنسبة للجبر و الاختيار أنصحك تقرأ رد مصطفى محمود في بداية كتابه حوار مع صديقي الملحد ، خلاصة القول إن إرادة ربنا كانت منح الإنسان الحرية في تصرفاته بدون تدخل منه و دا يستدعي بالتالي إن الإنسان يخطيء و يرتكب الجرائم ، لكن الغريبة بقى إنه يلوم ربنا على ارتكاب الجرائم دي كنتيجة للحرية اللي منحها له !

التهمة الثانية : "قصة الجار و ابتلاؤه" ربنا أراد أن يبتلي الناس كلها في الحياة الدنيا ، على أي حال لو جارك مؤمن بيه فعلا أكيد هيكون مؤمن إن ربه هيلاقيه بأطفاله دول بعد عمر قصير مهما طال ، ليه الملحد مايحاكمش "قسوة الصدف الكونية العجيبة" على اللي عملته في الرجل المسكين دا ، وليه بيستكتر عليه إنه يأمل في جولة تانية يمكن يتعوض فيها عن أولاده اللي ماتو ؟

الثالثة :" ليس الذكر كالأنثى و التمييز بين الناس" كون الذكر مختلف عن الأنثى دي حقيقة علمية ماينفعش تنكرها ، وحتى لو خدنا تفسيرك للقرآن إنه تمييز فهيبقى تمييز ضد الذكر لإنه ليس كالأنثى أي ليس كالأصل ، أما بالنسبة للتمييز بين البشر فالله سبحانه يميز بينهم حسب أعمالهم وليس لهواه الشخصي ، يعني انت تعترض إن مدير يميز بين موظفيه حسب كفاءتهم ، المفروض إن الطالح يتعامل زي الصالح دا بيبقى منطق الطالح بس لكنه مش منطق عادل أبدا ! ربنا حتى بيربط بين كون الأمة المؤمنة بيه خير أمة و بدعوتها للمعروف ونهيها عن المنكر و استعمل الفعل الماضي "كنتم" للدلالة على إنه أمر غير ثابت أو دائم


التهمة الرابعة : "اختبار الشجرة والخروج من الجنة" اختبار وضعه الله لآدم و فشل فيه وكان هذا في علم الله من البدء ، ولو شاء الله وخلق آدم في الأرض من البداية وبلاها الحكم والدروس التعليمية ، يا ترى كان هيبقى الملحد ناقم برضو على حياته على الأرض دي ولا هيكون سعيد بيها ؟


الخامسة: "الوعد بفلسطين" من حق كل أمة أن تدعي ما تشاء ، الله أعطى الأرض للجميع يعيشون عليها ، فلسطين كانت لكل الديانات من غير تنازع أو قتال لقرون طويلة ، لكنك تلوم الله على ما فعله الإنسان فيها ؟ البشر على مدار التاريخ لم يتقاتلو على فلسطين فقط ، طيب ماتلوم الإله كمان على صراع قبائل العرب على منابع المياه و على حروب الرجل الأبيض في العالم الجديد بالمرة ؟



السادسة :"خرافات و أخطاء علمية" أين يقول الله في القرآن أن كوكب الأرض مسطح ؟ ربنا بيقول في القرآن إنه دحا الأرض يعني جعلها بيضاوية الشكل ، هو لما يتكلم عن إنه مد الأرض لتصلح لمعيشة الإنسان يبقى دا تناقض مع العلم ؟ يعني هو انت مش شايف الأرض قدامك ممدودة ؟
( الأرض هنا يعني "لاند" بتختلف عن كوكب الأرض "إيرث" ولا مؤاخذة )

ذو القرنين : هو لما أقول إني زرت المغرب و شاهدت الشمس تغرب في المحيط الأطلنطي يبقى دا خطأ علمي ؟ ذو القرنين رأى الشمس تغرب في مستنقعات طينية ممتدة على أي أساس تعتبره خطأ من الإله ، هي مش العهدة على الراوي ؟ ذو القرنين كان عنده عشى ليلي يا عم ذنب الإله ايه عشان تحاكمه ؟
أما بالنسبة ليأجوج و مأجوج فأنت اخترت تفسير واحد فقط للقصة و تجاهلت من يفسرها على إنها حدثت في الماضي و انتهى الموضوع و أحاديث علامات الساعة أحاديث موضوعة و آحاد ... إلخ ، على أي حال في آيسلندا بيؤمنو بشعب مخفي (هولدوفولك) عايشين في الجبال حوالين عاصمتهم ريكياڤيك و معظم الآيسلنديين مؤمنين بوجوده فعلا بس دا مش سبب إنك تعتبر الآيسلنديين شعب متخلف و مؤمن بالخرافات ، انت ايه اللي واجعك قوي إن يكون فيه مسلمين مؤمنين بشعب مخفي خاص بيهم؟

السادسة 2: ليه الملحد مش بيعتبره ترويج للخرافات لما العلم يتكلم عن الأشباح المشاغبة أو البولتر جايشت PolterGeist
اشمعنى لما المؤمن يسمي الأشباح دي نفسها جان يبقى خرافة ولا كان لازم يسميها اسم جرماني ولا لاتيني ، يعني جانوس كانت ممكن تمشي ؟
القرآن لم يقل إن نوح كان مسئول عن الحفاظ على كل الأنواع ، دي مسؤلية ربنا إنه يحميها ولا يخلق كائنات تاني ، و دا بفرض إن الفيضان أغرق الأرض كلها حسب التوراة و دا مش مقبول إسلاميا لإن ربنا "ما كان ليعاقب أهل الأرض كلهم بجريمة قوم نوح فهو ما كان معذبا حتى يبعث رسولا حسب قانونه القرآني" يبقى نوح أخذ زوجين من الحيوانات المتوفرة في قريته عشان ياكل من لحومها و منتجاتها طوال رحلته ، ما كانش مطالب إنه يحمل شوية أسود و ديناصورات للحفاظ عليها من الانقراض ، ولا تكونش فاكر إنهم انقرضو عشان الرجالة خافو ياخدو جوز ديناصورات معاهم على السفينة ؟

هنا على فكرة رد جيد على كتاب محنتي مع القرآن
http://www.ahl-alquran.com/arabic/show_article.php?main_id=2802

ممكن
كمان تقرا كلام عالم الفلك الفرنسي عبد الحق جيدردوني عن تأويل القرآن إذا كان بيتناقض ظاهريا مع العلم ، زي فهمك لسرعة الضوء و الفوتونات و تناقضها مع الإسراء و المعراج (مع إن المعجزات ماينفعش تقيسها بمقياس العلم لإن معنى معجزة أصلا هو "خرق للثوابت العلمية") عندك أصلا علماء مسلمين كتير من قبل محمد عبده و جماعة المنار نظروا للإسراء و المعراج على إنها رحلة روحية فقط يعني ليست بالجسد

http://www.aljazeera.net/NR/exeres/07B87468-E8B4-4EB9-A38C-6111660DA58A.htm


التهمة السابعة :"الصلاة و العبادة" انت بتعتبر الراهب البوذي لما ينعزل للتأمل و العبادة بيضيع وقته ، طيب ليه ماتاخدهاش على إنه بيريح نفسه و يستفيد روحيا ؟ ليه الملحد معتقد إنه لازم مايضيعش دقيقة من حياته القصيرة غير في المتع و اللذات الحسية بس و يلوم على المؤمن تضييع وقته في لذات روحية ؟ على كدا ماتلاقيش بقى ملحد بيلعب يوجا ؟


التهمة الثامنة : "الرق و سبايا الحرب" الإسلام لم يشرع بيع سبايا حروب ولا غيره ، القرآن يتكلم عن "ما ملكت أيمانكم" و كانو أمر واقع فعلا ،
و الله سبحانه و تعالى يقول في القرآن "فإذا لقيتم الذين كفروا فضرب الرقاب ، حتى إذا أثخنتموهم فشدوا الوثاق فإما منا بعد و إما فداء " سورة محمد 4 يعني حكم أسير الحرب هو إطلاق سراحه منا (بدون مقابل) أو مقابل فدية و على فكرة فيه فقهاء قيدوا أخذ الأسرى في الحروب أصلا بأنه لايجوز إلا إذا كان المسلمون هم المعتدى عليهم (انظر بدائع الصنائع 7/97-142 و الميداني على القدوري 367-384 ) و يكفي أن الله منح العبد الحق في الاحتفاظ بما يكسبه من مال و مكاتبة سيده (فكاتبوهم إن علمتم فيهم خيرا وآتوهم من مال الله الذي آتاكم - النور 33)، كمان جعل القضاء على الرق و تحرير العبيد مسئولية الدولة بجعلها من مصارف الزكاة اللي هي ضريبة كانت بتجمعها الدولة وقتها (البقرة 177 و التوبة 60 ) وحث الناس على تحرير الرقاب حتى في غير التكفير عن ذنوب (البلد12و13) انت بقى بتلوم الإله إنه فضل إنه يقضي على العبودية تدريجيا و ماعملش زي ناس تانية و اتسبب في حرب أهلية تقعدلها أربع خمس سنين و يفوتو هوا ؟ محمد كان قائد حركة إصلاح ديني مش سياسي، ما كانش ينفع في وقت الناس بيحاربوه أصلا عشان بيدعو لله إنه يؤمرهم بتحرير عبيدهم مرة واحدة في بلد اقتصادها كله قائم على العبيد.



يمكنك متابعة رد الإسلام على موضوع الرق و ملكات اليمين هذا هنا
http://www.al-islam.org/slavery/index.htm

http://www.islamonline.net/askaboutislam/display.asp?hquestionID=2852

http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-English-AAbout_Islam/AskAboutIslamE/AskAboutIslamE&cid=1123996015662



التهمة التاسعة : "أيلعننا الله؟" اللعن هو الطرد من رحمة الله ، لماذا تعتبر طردك من رحمة إله لا تؤمن به سبا؟


العاشرة : "حد الردة" هذه تهمة على أمر لم يثبت على الإله ، يعني المفروض إنه يطلع منها براءة لعدم كفاية الأدلة ، تفضل بقراءة هذا يا سيادة القاضي فنجري

http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?c=ArticleA_C&cid=1184649563471&pagename=Zone-Arabic-ArtCulture%2FACALayout

القرآن و الردة

البقرة 217 : و من يرتدد منكم عن دينه فيمت و هو كافر فأولئك حبطت أعمالهم في الدنيا و الآخرة و أولئك أصحاب النار هم فيها خالدون
المائدة 54 : يا أيها الذين آمنوا من يرتد منكم عن دينه فسوف يأتي الله بقوم يحبهم و يحبونه
آل عمران 90 : إن الذين كفروا بعد إيمانهم ثم ازدادوا كفرا لن تقبل توبتهم و أولئك هم الضالون
( في الآيات التي تسبقها : كيف يهدي الله قوما كفروا بعد إيمانهم .... أولئك جزاؤهم أن عليهم لعنة الله ...... إلا الذين تابوا من بعد ذلك و أصلحوا فإن الله غفور رحيم )

النساء 105 : و من يشاقق الرسول - من بعد ما تبين الهدى - و يتبع غير سبيل المؤمنين نوله ما تولى
النساء 137 : إن الذين آمنوا ثم كفروا ثم آمنوا ثم كفروا ثم ازدادوا كفرا لم يكن الله ليغفر لهم ولا ليهديهم سبيلا
محمد 25 : إن الذين ارتدوا على أدبارهم من بعد ما تبين لهم الهدى الشيطان سول لهم و أملى لهم
محمد 32 : إن الذين كفروا و صدوا عن سبيل الله و شاقوا الرسول - بعدما تبين لهم الهدى - لن يضروا الله شيئا

إذن القرآن الذي ذكر المرتد في كل هذه الآيات اختصه بعقوبة في الآخرة فقط مع عدم قبول أعماله الصالحة في الدنيا


أنا شخصيا كنت رافض حد الردة تماما لحد ما شفت مدونات المرتدين ساعتها عرفت يعني ايه "حرابة" و "تقويض أسس المجتمع" و الكلام الكبير دا
هنا تدوينة لواحد فرعوني اسمه نكنيف الحنون مليئة بالسباب العنصري للعرب كعرق و تأليب للأقباط عليهم
http://nakneef.blogspot.com/2007_08_01_archive.html


أحب أن أعرف رأيكم في التهم و الردود ، و من يملك دلوا فلا يبخل علينا به !

19 comments:

Rain_Drops said...

لمن يحب الاستزادة في موضوع شعب آيسلندا المخفي ، يمكن أن تتابعوا هذه الروابط

http://www.octavia.net/vikings/huldufolk.htm

http://icelandreview.com/icelandreview/daily_life/?cat_id=16571&ew_0_a_id=284915

http://www.dw-world.de/dw/article/0,2144,2786922,00.html

على فكرة هم كمان عندهم أسطورة بتربط شعبهم المخفي بقصة حصلت بين الله و حواء !

Anonymous said...

هلا محمود مبروك المدونة الجديدة ولكن هل أنت كاتز أم العضو الجديد أرسلان حيرتونى بأسمائكم الكثيرة !

عموما إنتظر منى الرد فى خلال اليومين القادمين لآنى غير متفرغ حاليا وشكرا على مرورك

Rain_Drops said...

أنا ألب أرسلان يا عم ، ماعرفش مين كاتز دا
اطلع من نظرية المؤامرة دي يا أبو الفناجر بقى أنا أنفع كاتز برضو !

Mohamed Shedou محمد شدو said...

good job ya doc!

الحكاية دي بقت موضة في بعض المدونات وشوية منهم شكلهم بينقلوا من بعض

الاخ نكنييف ده بقى بينشر اللي هو عاوزه من ردود ويحجب اللي هو عاوزه لو حاجة ضده ينشر الردود الغبية
ولو انت رديت وبعدين هو رد عليك
تيجي ترد على رده ما ينشرش ليه؟
كانه يعني أفحمك بقى

يا ريت يكونوا مفكرين فعلا وبيفكروا في الدين بحرية كانوا نفعونا
لكن حججهم ساعات بتكون في منتهى الغباء والجهل باللي هم بينقدوه اساسا

المهم
شكرا على لينكات موضوع الرق ده
لان نقطة الرق هي النقطة اللي فاضلا لي في الاسلام اني اوصل فيها لفهم واضح
لان الفهم الشائع في رايي لسه ناقص حبتين

Rain_Drops said...

يا شدو فكرهم و إيمانهم في حد ذاته مش مشكلة ، و مش هيشكل عقبة كبيرة للوطن ولا للمجتمع ، اللي عايز يبقى ملحد ولا بهائي و يدعو للأخلاق و التعايش بين طوائف المجتمع دا أهلا و سهلا بيه ، المشكلة إن معظم اللي بيرتدو بينقلبو على مجتمعاتهم و يبثو الكره و يروجو للتمييز ضد أهلهم خصوصا اللي بيطلع منهم برا ، ادخل كدا مدونات الملحدين و بعدين جرب تدخل مدونات الشواذ ، مش هتلاقي فرق كبير في كم الكراهية ضد المجتمع ، إلا من رحم ربك بقى

على فكرة أخونا سلمونة كاتب شوية حاجات جديدة إنما ايه تحفة ، و كان كاتب عن الرق على فكرة على لسان أبونا زكريا بطرس ، ابقى روح مسي عليه كدا ع السريع

Mohamed Shedou محمد شدو said...

كويس انك لسه متابع صاحبك سلمونة
ربنا يسهل والاقي وقت ابص عليه
والمهم ارد عليه كمان

اما مدونات المرتدين فديها كم من العنصرية والغباء الفكري غريب
وكلهم طبعا مستترين خلف شخصيات وهمية
عموما هنقول ايه
وأعرض عن الجاهلين

Rain_Drops said...

هنا معلومات بسيطة عن البولترجايشت ، للأسف مش لاقي مصدر واحد بالعربي لا عنهم ولا عن الهولدرفولك !
http://www.themystica.com/mystica/articles/p/poltergeist.html

هنا كمان هدية للفنجري مجلة اسمها آفاق العلم بتتكلم عن الانتقال الآني ، أصله بيحب يقرا عن الفوتونات و الحاجات دي يعني
:d
http://www.sci-prospects.com/issues/SciProspects_mar-apr08.pdf

Anonymous said...

مساء الفل يا حاج قطرات
إتقى الله ياراجل الذى تؤمن به عندما تقارن الملحدين بالشواذ فهؤلاء أصحاب فكر وهؤلاء أصحاب شهوة فلا مجال للمقارنة أبدا
عموما سوف أدخل حالا الى اللينك الذى وضعته ونشوف إيه حكاية الفوتونات دى
فى رد فى مدونتى على ردودك و لكنى سأكتفى بالرد على التهمة الأولى إختصار للوقت فقط

بالنسبة للتهمة الأولى وهى الجبر و الإختيار وهل الإنسان مسير أم مخير و القضاء و القدر كل هذه المسائل الشائكة موضع خلاف بين المسلمين منذ ظهور الإسلام وحتى الأن ورأى مصطفى محمود هو مجرد رأى من مئات بل آلاف الأراء التى تخالفه

ولكن عندما يقول الله فى قرآنه أنه يهدى من يشاء و يضل من يشاء فأين هى الحرية التى أعطاها للإنسان ؟!! أليس هو من كتب عليه الإيمان أو الضلال ؟!
كذلك عندما يقول القرآن إذا أردنا أن ندمر قرية أمرنا مترفيها أن يفسقوا فيها ... فهنا قوم يأمرهم الله بالفسق وفى الآية السابقة يضلهم الله بإرادته هو فيا ترى هؤلاء الذين أضلهم الله أو أمرهم بالفسق سيدخلون الجنة أم النار ؟! بالتأكيد لن يدخل الجنة فاسق فكيف يدخل هذا الفاسق النار وهو لم يفسق بإرادته ؟!!

كذلك عندما يقول القرآن كتب عليكم القتال و هو كرها لكم ..أليس الله هنا أيضا قرر مسبقا ما يجب على المؤمنين به ما سيفعلونه فأين هى الحرية ؟!!!

Mohamed Shedou محمد شدو said...

هناك فارق كبير طبعا بين الملحدين الباحثين عن الحق يعني اللي لهم موقف فكري
وبين الشواذ او الملحدين برضه بس اللي نازلين شتيمة في الاديان او العرب او او
لان فيه فعلا عينات من دول موجودة
وطبعا مش الكل في سلة واحدة
بالظبط زي ما نقدرش نحط كل المتدينين في سلة واحدة فيهم العقلاء المؤمنين على بينة وفيهم اللي ما بيفكروش

انا هقول ردي دلوقتي لحد ما محمود اللي هو قطرات المطر ييجي هو كمان

اولا واحنا بنبص للقران ما نقدرش ناخد جزء واحد بس وناخد بيه دون النظر في الكل
لانه كيان متكامل وبيفسر بعضه
وفيه اشياء مش بس في الدين لكن في الحياة كلها الموقف المتوازن منها
والتوازن او الوسط هو الموقف المثالي
التوازن ده بيتطلب في الحقيقة الجمع بين متناقضات ظاهرة
مثلا الانسان المتوازن يجمع بين الثقة في نفسه وبين التواضع الناتج عن فهم محدوديته كانسان
يبقى هو جمع بين موقفين متناقضين في الظاهر اللي هم الثقة في النفس والتواضع
لكن لو عنده واحد بس يبقى مش متوازن
يعني يبقى انسان غير كامل في الجزء ده
ده قصدي بموضوع الجمع المتوازن بين المتناقضات
واضح ده؟

القران برضه بيشير للجانبين دول او للتوازن ده لان القران كتاب بيتوجه اولا لنفس الانسان وبيحاول يخلق فيها التوازن
هو مش بيحاول يدي حقائق كونية بشكل واضح لانه اساسا كتاب تربوي خلي بالك من الموضوع ده
الحقائق ممكن تكون متوزعة لكن الاساس هو محاولة تربية النفس
التوازن في موضوع الحرية والجبر لازم بقى عشان نفهمة تبص لكل الايات اللي بتتكلم عن الموضوع ده عشان نشوف ايه التوازن

وانا مش حافظ للقران لكن تقدر تقول اني فاهم جزء يكفيني منه اني اقبل الاسلام عشان كده فيه حاجات ممكن اقولها بالمعنى اكتر من النص

عندك مثلا انا عرضنا الامانة على السموات والارض فابين ان يحملنها وحملها الانسان
يعني الانسان اختار او قبل امانة الحرية و الاختيار
والقران بيقول بوضوح لا اكراه في الدين
وبيقول للرسول افأنت تجبر الناس حتى يؤمنوا او شيء مشابه
وبعدين كمان المفهوم الاساسي عن العدل الالهي
ان الله لا يظلم الناس شيئا
وما ظلمناهم ولكن كانوا انفسهم يظلمون
وواضح طبعا ان الجبر ثم المحاسبة ظلم
عشان كده في اية اجبار البنات على الدعارة ربنا بيقول
والله من بعد اجبارهن لغفور رحيم
طبعا مش غفور للي اجبروهم واضح انه غفور لمن تم اجبارهن لانهن لم يختاروا ده بحرية

يبقى فيه الايات اهه اللي بتخلي المؤمن يشعر بمسؤليته ويتأكد ان ربنا مش هيظلمه
دي احد دفتي الميزان

الدفة التانية في نفس المؤمن لازم تكون الوعي بمدى عظمة وقهر ربنا
لان ده الاله الخالق للكون الرهيب ده
وده الانسان
وطبعا الانسان عارف اد ايه قدراته لو حاول يقارنها بحد خلق هذا الكون كله ومسيطر على كل شيء فيه
يبقى لازم الانسان يكون عارف ان ربنا مع عدله لكن له القهر والسيطرة الكاملة على شيء كل
بما فيها نفوس الناس
لازم التوازن ده يكون موجود في نفس المؤمن

موضوع امرنا مترفيها ففسقوا فيها

اولا الامر هنا معناه ان ربنا زي ما بيقال
بيسبب الاسباب
يعني قرية ظالم اهلها اساسا
يقوم ربنا يسبب الاسباب لدمارها
لكن
ولو امن اهل القرى واتقوا لانزلنا عليهم بركات من السماء والارض
كله مشروط بعمل الناس ابتداء
بعدها ييجي ربنا يأمر أسباب الكون بحاجات معينة عشان يتم تنفيذ العقاب الالهي او الجزاء الالهي بانزال البركات من السماء والارض او بتدمير مساكن الظالمين
طبعا واضح ان ربنا ما ظهرش للمترفين وامرهم يعني انهم يفسقوا يا صديقي
واضح انه امر خفي غير ظاهر يعني

اما كتب عليكم القتال وهو كرها لهم فلازم تبص يا صديقي الاية دي لمين؟
هل بيقول يا ايها الناس؟ لا طبعا
بيقول يا ايها المؤمنون
لانك لو امنت بالله ابتداء فانت امنت بيه كمصدر التخطيط لحياتك
هي دي شروط الايمان المبدأية
مش عجباك ما تؤمنش دلوقتي
والقران بيقول لا يؤمنوا حتي يحكموك فيما شجر بينهم
لان المؤمن بالله سلم تماما ان الله اكثر علما
وعسى ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم
والقتال اللي هو شيء مكروه للانسان لو كان في الحق وربنا امر بيه يبقى الانسان بيكرهه وفيه خير
تصور مثلا ناس تم اخراجهم من بيوتهم والاعتداء عليهم من ناس ظلمة
ايه الخير الحقيقي لهم؟
انهم يستسلموا ولا انهم يحاربوا عشان يدافعوا عن حقوقهم؟

ارجو اني اكون اضفت حاجة سريعة

Rain_Drops said...

انت بتقص من القرآن الآية من غير ما تتعب نفسك و تحاول تشوف مين هم اللي ربنا لم يكن ليهديهم أبدا أو ما كان ليهديهم سبيلا ، شوف مثلا ربنا بيقول ايه في سورة النساء
137
إن الذين آمنوا ثم كفروا ثم آمنوا ثم كفروا ثم ازدادوا كفراً لم يكن الله ليغفر لهم ولا ليهديهم سبيلا

169
إن الذين كفروا وظلموا لم يكن الله ليغفر لهم ولا ليهديهم طريقاً إلا طريق جهنم خالدين فيها أبداً وكان ذلك على الله يسيراً


ربنا أصلا لم يكن في إرادته إنه يجعل كل أهل الأرض مؤمنين - و لو شاء لفطرهم على ذلك - انت بقى بتلوم ربنا إن لم يهدي واحد كافر ظالم أو واحد كافر و يصد عن سبيل الله !! ربنا على أي حال حر يا سيدي إنه كان يهدي واحد زي هتلر ولا موسوليني أو يسيبهم يموتو على كفرهم ، هو مزاجه كدا مش عاجبينه الناس الخرعة دي ، بس دا ما يتعارضش مع قدرته إنه يهديهم إذا شاء ، لإن عدم قدرته هيتناقض مع مقام الربوبية

أنا شبهت مدونات الملحدين بالشواذ في كم الكراهية الموجه للمجتمع بس ، على أي حال أنا ضد التعميم زي ما شدو وضح

Anonymous said...

مساء الفل يا دك
بص يا سيدى القرآن طبيعى إنه يتكلم عن المؤمنين أو الكافرين أمال هو مكتوب لمين غيرهم ؟؟
مثلا فى سورة النحل 93 بتقول ...وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَكِنْ يُضِلُّ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَلَتُسْأَلُنَّ عَمَّا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ...

وحسب تفسير الطبرى يقول ...القول في تأويل قوله تعالى : { ولو شاء الله لجعلكم أمة واحدة ولكن يضل من يشاء ويهدي من يشاء يشاء ولتسألن عما كنتم تعملون } يقول تعالى ذكره : ولو شاء ربكم أيها الناس للطف بكم بتوفية من عنده , فصرتم جميعا جماعة واحدة وأهل ملة واحدة لا تختلفون ولا تفترقون ; ولكنه تعالى ذكره خالف بينكم فجعلكم أهل ملل شتى , بأن وفق هؤلاء للإيمان به والعمل بطاعته فكانوا مؤمنين , وخذل هؤلاء فحرمهم توفيقه فكانوا كافرين , وليسألنكم الله جميعا يوم القيامة عما كنتم تعملون في الدنيا فيما أمركم ونهاكم , ثم ليجازينكم جزاء المطيع منكم بطاعته والعاصي له بمعصيته ....

طبعا التفسير هنا ليس دقيقا ولكننا سنسلم به كدليل عما وصلنا اليه من إستنتاج فالهداية هنا حسب تفسير الطبرى هى توفيق من الله والضلال هو خذلان هؤلاء وحرمانهم من توفيقه هذه بالنسبة الى الهدى والضلال أما أن يسألهم الله يوم القيامة فهو سؤال عن الأوامر والنواهى فقط وليس لها علاقة بالهدى و الضلال
فهل هذا هو العدل الإلهى الذى يدعو اليه الإسلام ؟؟؟؟

بذمتك مش الكافر أعدل من إله الإسلام بكثير

Rain_Drops said...

و الله يا سيدي أنا مش مقتنع بتفسير الطبري أنا قلتلك شرحتلك تفسيري الخاص ، انت مقتنع بتأويل الطبري خلاص براحتك

مشكلة الملحدين الأبدية إنهم يجيبو تفسير يخدم فهمهم الإلحادي للموضوع و يطلبو من المؤمنين إنهم ينصاعو ليه ، بدون النظر بقى المؤمن دا مذهبه ايه ، أنا معتزلي يا عم ليه تلزمني بفهم الطبري للآية و تقول لي بذمتك مش الكافر أعدل و تربت على كرشك بسعادة و تطلع تجري !

Anonymous said...

سيد القمنى يقول عن نفسه إنه معتزلى فهل تقبل بتفسيرات سيد القمنى ؟

Rain_Drops said...

أنا قلت معتزلي على سبيل ضرب المثال و ليس الحقيقة ، أنا أشعري في العقائد كمعظم المسلمين ، شيعي الهوى ، متفق مع القرآنيين في الكثير ، أميل للكثير من أفكار المعتزلة ( و معهم في خلق القرآن) يعني ممكن تسميني كدا "مسلم كوزموبوليتن" بالنسبة للقمني ربما أتفق معه في أشياء و أختلف في أشياء لكن أنا لا أعتقد إنه معتزلي

Rain_Drops said...

كيف يمكن أن يقول الرجل عن نفسه أنه معتزلي و هو لم ينوه حتى في سطر واحد من كتابه النسخ في الوحي أن هناك من المسلمين من يرفضون القول بالنسخ ، و المعتزلة كما تعلم من أول من أنكر وقوع النسخ في القرآن !

Unknown said...

يشرفني كثيرا حضورك لمدونتي وزيارتها ووضع لمساتك عليها وأتمنى أن تكون من الرواد المستمرين فيها
تحيتي
كل الود
مدونتي هنا
http://kanyatklam.blogspot.com/

Unknown said...

افحمته يا راجل والله بس ممكن حد يبقى عنده دلو بعد اللى انت قلته؟؟؟

Rain_Drops said...

و الله يا ستي الجرادل كتير ، بس أنا كنت محتاج جرادل في التدوينة السابقة أصلا ، كفايا علينا في التدوينة دي مرورك

Anonymous said...

ياعااااااااالم ياناااااس أنتوا دخلتوا بمسائل عقائديه عظيمه تجعلكم تخرجون عن الدين
ابتعدوا عن الجدال الذي قد يتعرض لله في شيء .


ارجوكم خافوا على انفسكم من حرّ جهنم