Saturday, December 1, 2007

القصيدة الكتكوتية

بينما كنت غارقا في قراءة كتاب مختارات من طرائف و روائع الأدب العربي لأحمد تيمور - و أنا بالمناسبة أستمتع جدا بمثل هذه الكتب - خطرت ببالي فكرة طريفة ، انتقاما من بعض أصدقائي الذين يكتبون قصائد الحب و الغزل بالعامية ، لأنني أشعر أن كتابة مثل هذه القصائد بالعامية دون الفصحى إهانة شخصية لي ، كأن سبة وقعت فوق رأسي ، المهم فكرت أن أكتب مقطعا بالعامية يصلح بداية لقصيدة ، ثم ندعو الأصدقاء و الأقرباء و الخلان و حتى عابري السبيل كل لإضافة بيت أو بيتين ، و ننتهزها فرصة لكل محبي الفصحى نسخر فيها من هؤلاء الذين يفسدون علينا حياتنا و ينغصون علينا معيشتنا بابتذالهم ، المطلع يقول : لإنك كتكوت براري - بحبك حب قراري
يا ترى من يتحمس لإكمال هذه القصيدة الكتكوتية ؟

15 comments:

Mohamed Shedou محمد شدو said...

بحبك أكتر من أي كتكوت
حب كبير مش حب فتفوت

Mohamed Shedou محمد شدو said...

حب أقوى من الزمان
ولا حب العرايس والعرسان

وهفضل اقول فيك شعر متين
مش زي شعر الناس الهايفين

Rain_Drops said...

بس دا مش على نفس القافية
:d
أنا كنت بفكر في حاجة زي :
حبك في دمي ماشي - و جاري جاري جاري
يجري على الكباري - و يرجع للبراري

و ممكن حتة اقتباس من "القصيدة الحلزونية " بتاعت عادل إمام في فيلمه الأخير تكون ذات فائدة برضو

Mohamed Shedou محمد شدو said...

اصل القافية دي صعبة
عشان كده انا شايف ان ممكن يكون فيه تنويع في القافية

عموما يا سيدي ولا تزعل
خد عندك

حب حر مش اضطراري
من كل قلبي وأفكاري

وحتة هابطة بقى

حب مولع حب حراري
يطهر القلوب وينضف المجاري

فخفخينا said...

حب مولع حب ناري
وبيلعب زوما وفيفا واتاري

محمد فيروز الكمالي said...

أوافقك الراي أنه يجب الاهتمام بالفصيح

حتى لا نغدو أعاجم

وشيء جميل أن تهتم بالأدب

hui mu han said...

الشعر طرب روحي هاتروح لواحد وتغنبله كلام مش فاهمه
مثقف وبتحب الفصحى ماشي محدش قال لا وبرضه لغة الشعب سايدة
بس هو مفيش غير شعر الحب والغزل انا زهقت من الشباب اللي بتريل على نفسه ولا مؤاخذة

Mohamed Shedou محمد شدو said...
This comment has been removed by the author.
Mohamed Shedou محمد شدو said...

انا بتفق مع
hui mu han

انا من زمان فعلا زهقت من الاغاني اللي كلها عن الحب
عشان كده لفترة كنت هجرت الاغاني العربي لمطربين بيغنوا عن مواضيع كتيرة مختلفة

مع ذلك فيه نخبة قليلة من المطربين العرب خرجوا نفسهم من الاسطمبة دي
محمد منير

Rain_Drops said...

يا عم شدو دا بيعتبر إنك لما تغني بالفصحى للناس مش هيفهمو ولا كإننا في القرن ال 19 و بعدين أنا أصلا ما أقصدش كلام الأغاني لإني مش بعتبره شعر ، ولا أقصد أسخر من شعر العامية ككل لإني رباعيات جاهين جدا بس المشكلة إن فيه ناس كتير أساءت لشعر العامية ، دا كان كلام عبد الرحمن الأبنودي نفسه هو قال بصراحة إن معظم اللي بيتكتب بالعامية مش شعر أصلا / بس شهد شاهد من أهلها

hui mu han said...

اه يعني انت شايف ان كونا في القرن ال21 خلى الشباب بتخر ثقافة انزل شوف العكس صحيح القرن ال19 كان في ثقافة اكتر من دلوقتي

وبعدين انا مقلتش اغاني الكلمات انا بقول الشعر طرب روحي استعارة

Rain_Drops said...

انت قلت : هاتروح لواحد وتغنبله كلام مش فاهمه ، و دي مش استعارة كما يبدو في القرن ال 19 كان أكتر من 90 % من الشعب غير متعلم و بالتالي ممكن الفصحى تكون صعبة شوية على فهمهم لكن شبابنا دلوقتي رغم إنهم مش بيخرو ثقافة بس كلهم تقريبا تلقى قدر من التعليم أو على الأقل كان بيشوف كرتون مازنجر و كابتن ماجد يعني هيفهم أغاني كاظم و عبد الحليم اللي بالفصحى

Anonymous said...

حبيتك يا كتكوته آه..و بحت لك بكل أسراري
إفتكرتك حلم عمري أتاريك غداره ..و أتاري
كلامك كان كله كذب..ياحسرتي وآاااه يا ناري
آآه من كرامتي الي مرمطتيها ..وقبليها إعتباري

أستنى إيه؟ كذب ثان؟ قولي حيفيد إيه إنتظاري؟
يعني حأحبك ثان ..ولا ح أخد من القديم ثاري
ولا هو زواج بقرار رئاسي أو مرسوم وزاري؟

زي ما جرح لقانا كان قرارك... و من غير إختياري
طب من فضلك سيبي الرحيل يا كتكوته يكون قراري
ما هو كله باااان..ح تداري إيه ولا إيه يعني ح تداري

:)

فقط مزحة أول زيارة يا عم

لست أتفق معك; ليس للعواطف والأفكار لغة حتى نطلب أن تكون بالفصحى أو بغيرها

ساعات بتكون حروف العامية أقرب لوجدان المتلقي وأكثر تدفقا بالمعاني من الفصحى لأنها لغة مباشرة نابضة بحياة الشارع
و خالية من تكلف المثقفين أو هكذا سيشعر بها العامة من الناس

طبعا أنا ضد الشعر الهابط الخالي من لمسات الفن مهما كانت لغته ومع إعادة الإعتبار للغة العربية الفصحى و ما أجملها من لغة

خالص التحية و الإحترام

Rain_Drops said...

ايه يا عم السندباد دا انت تنفع تكتب أغاني تنافس أغاني كتكوت الأمير و رمضان البرنس :d
أنا قلت إني مش ضد كتابة الشعر بالعامية ككل أنا بس ملاحظ إن معظم شعر العامية ماينفعش يتسمى شعر،مجرد فن هابط باستثناء رباعيات جاهين و أشعار الأبنودي
نورت المدونة يا برنس
;)

محمد العدوي said...

كل سنة وانت طيب يا عم الكتكوت ..

كل الود