Monday, July 14, 2008

شوية تركي

http://www.youtube.com/watch?v=QIjcCMlXmfc

http://www.4shared.com/file/36178364/531c4a30/01_Vay_Anam_Vay.html

هذه دعوة للتعرف على الموسيقى التركية ، في الحقيقة أنا احترت في كيفية تقديم الموسيقى التركية لنا معشر العرب ، في النهاية اخترت هذه الأغنية لتاركان و ترجمتها إلى العربية مع ذكر الكلمات بالتركية ، من يريد أن يتعمق عليه فقط أن يراسلني
:)

لا تسأل ما مشكلتي لا تسأل
تعال انظر إلى حالي و افهم
داخلي يحترق ببطء
لو قالت "مت من أجلي" لفعلت !

أحبها ، كثيرا جدا
السهم يخترق قلبي
مجنون أنا بمن أحب
أنا غارق في هواها ، و هي لا تعلم !

آه يا أمي ، يالحالي
هي ليست كما تبدو
الخارج يحرق الآخرين ، و الداخل يحرقني أنا

تغير حالي
منذ دخلت نطاقك
و الآن لا أستطيع الانتظار للصباح
لأن في الليالي
داخلي ببطء ....


Sorma derdin nedir diye sorma
Gel gör, halimi görde anla
Azar azar içim
Yanar durur o biçim
Öl dese ölürüm onun için

Çok seviyorum hem de çok
Tam kalbime geldi ok
Delisiyim o canına yandığımı
Vurgunuyum haberi yok

Vay Anam Vay halime!
Vay Anam Vay!
Dişi eli yakar içi beni
Dile kolay

Söndü havam fiyakam
Menziline gireli
Şimdi sabahı zor ediyorum geceleri

Azar azar içim
Yanar durdur o biçim
Öl dese ölürüm onun için

Çok seviyorum hem de çok
Tam kalbime geldi ok
Delisiyim o canına yandığımın
Vurgunuyum haberi yok
Yok derdime çare yok
Tam kalbime geldi ok
Kölesiyim o canına yandığımın
Vurgunuyum, haberi yok

Vay Anam Vay Halime!
Vay Anam Vay!


c ج فصيحة
Ç تش
Ş ش
ğ غ لكن في استانبول تنطق أقرب للياء
ı ضمة مكسورة

"لا أعرف إن كنت مصيبا في ترجمة عنوان الأغنية "ڤاي آنام" ترجمة حرفية "وا أماه" هي تقال للشكوى من الزمن و ما إلى ذلك ، لو كنتم تسمعون الأغاني العراقية الحزينة لما استغربتم الترجمة"

13 comments:

key of life said...

أنا غارق في هواها ، و هي لا تعلم !
طيب ما كنت تتعلم العوم الاول :p

Rain_Drops said...

آه ، دا تاركان عويم على فكرة
بس هو بيستعبط يعني ولا مؤاخذة
;)

هناء said...

انا لما احب اسمع تركي اشتري سي دي موسيقى من غير كلام لاني ما نحبش اسمع اغنية و انا مش فهماها لكن اذا كنت راح تكملها جدعنة و ترجم لنا راح اغير رايي
المهم في موسيقاهم انها كثير بتريح الاعصاب

نصيحة غير المايوه يمكن المشكلة فيه مش فيك
;)

Rain_Drops said...

دا أحلى حاجة لما تسمعي أغنية و انتي فاهماها كدا طشاش ، و تسرحي انتي بقى بخيالك و تكملي المعاني على كيفك

ما نحبش بتاعتك دي فكرتني بأغنية تونسية اسمها انتي شمسي للطفي بوشناق

تاركان هو اللي محتاج مايوه تاركاااان
أنا هروح أبلبط في جمصة الأسبوع الجاي هتلاقيني لابس جلابية أصلا
:p

Mohamed Shedou محمد شدو said...

ايه ده يا عم انت اتعلمت تركي امتى؟
الاغنية التركية قريبة من ذوقنا طبعا هي والاغنية اليونانية، وان كنت انا مش متابع حد معين من عندهم

الاغنية اللي انت حاططها ما حستش قوي بالروح التركية الشرقية في موسيقاها
هي موجودة لكن تايهة في الايقاع شوية

اللي انا اعرفها بس من المطربي الاتراك وصوتها حلو هي عايدة بيكان
ajda pekan
انا قلت اكيد اجدا يعني يعني عايدة
!
انا اعرفها بس لانها غنت مع صديقي انريكو ماسياس كتير وكنت عاوز فعلا احط اغنية لهم مع بعض
انريكو غني معاها بالتركي كمان هو طبعا حفظ الكلمات وخلاص يعني ما يعرفش تركي زيك كده
:)

Rain_Drops said...

أنا أعرف تركي من زمان يا عم شدو

الجيه الخفيفة دي بتتنطق ي في لغات أوربا الشرقية و الألماني و الإيطالي ، بس مش في التركي
الجيم في التركي هي حرف السي و الجي نادرا ما يستخدم أصلا
بس دا ما يمنعش إنك تسمعنا يا عم

Mohamed Shedou محمد شدو said...

وايه اللي علمك تركي؟ اتعلمت بنفسك ولا حد علمك؟
هبقى احط اغنية انريكو معاها ان شاء الله اكيد هتعجبك

Moon-baby said...

Ohhhhhhhhh!
Cok Seviyorum muzik Turkce! Cok guzel!!

انا كمان بحب اوي الاغاني التركية:))..معظم المغنيين صوتهم حلو و احساسهم عالي..بس النوع اللي فيه الالات الشرقية بيبقى حلواكتر...الالات نفسها بتلمس حاجة جواك..ممم..تاركان حلو باردو مش وحش :)

بص بقى هاديك لينكس لأغاني تركية يا رب تعجبك

http://youtube.com/watch?v=M9xr7J0Tse8


http://www.youtube.com/watch?v=xE7K4gfRf9E&feature=related


http://www.youtube.com/watch?v=PcXMqQ4BkCY

Rain_Drops said...

شدو بك
طبعا اتعلمت بنفسي هو فيه حد في المنصورة بيعلم تركي :d
بس أنا مشكلتي إني مدمن لغات لدرجة إني كنت بتعلم و أنا في أجازات ثانوي بتاع تلات أربع لغات مع بعض ، ف طبعا ماقدرتش أوصل في إجادة أي لغة قد الانجليزي مثلا ، حتى الألماني اللي كنت بقفل درجاته و دخلت طب على قفاه ماقدرتش ألاقي وقت أتعمق فيه أكتر !

فتاة القمر
شكرا على أغانيكي أنا هسمعهم حالا و أقول لك رأيي
إن شاء الله نردهالك في الأفراح ما تخافيش

Rain_Drops said...

أنا بحب جوكخان أوزن اصلا ، دا رابط شريطه الأخير بيز عشق لازم
http://www.4shared.com/file/50326470/886dcc18/Gokhan_Ozen-Bize_Ask_Laz_m_2008.html

فيه أغاني كتير هتعجبك أكتر من أغنية الشريط دي

Moon-baby said...

شكرا على اللينك..انا عندي الالبوم من فتره :)

Oldurur sevdan (y)

Rain_Drops said...

بس احنا لازم نقوم معاكي بالواجب في حاجة ما ينفعش كدا !

أنا هبعتلك أغنيتين على ايميل البروفايل بتاعك من ايميلي دا
parallel_universe3@yahoo

لو اتعطلو في السكة ولا حاجة قولي ما تتكسفيش
;)

Moon-baby said...

Tesekkurler
:)

وصلوا